- Profil zaufany - podpis zaufany ePUAP
- bezpłatne narzędzie, które potwierdza tożsamość w systemach elektronicznych administracji publicznej i służy do załatwiania spraw urzędowych wysłania wniosków i pism oraz ich odbierania
- zapewnia dostęp do Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP
- zastępuje własnoręczny podpis w kontaktach elektronicznych z podmiotami publicznymi, np. ZUS, urzędy skarbowe, ministerstwa, itp.
- zakłada się:
- za pomocą formularza online oraz osobistego potwierdzenia w punktach potwierdzających np. urząd skarbowy, urząd wojewódzki https://login.gov.pl/login/login?ssot=89hxi2m5m1mcowf9dw6x
- lub za pomocą konta internetowego w bankowości internetowej lub Poczty Polskie - envelo
https://www.gov.pl/web/gov/zalatwiaj-sprawy-urzedowe-przez-internet-na-epuap
- Kwalifikowany podpis elektroniczny
- zaawansowany podpis elektroniczny, który jest składany za pomocą kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego i który opiera się na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego
- umożliwia ustalenie tożsamości i jest unikalnie podporządkowany podpisującemu
- służy do składania oświadczeń woli - nie tylko do kontaktów z administracją publiczną – np. przy jego użyciu można podpisywać każdą umowę – chyba, że do zawarcia umowy wymagana jest forma szczególna np. akt notarialny
- ma skutek równoważny z podpisem własnoręcznym
- aby uzyskać kwalifikowany podpis elektroniczny należy się zgłosić się do dostawców usług certyfikacyjnych wpisanych do rejestru podmiotów kwalifikowanych https://www.nccert.pl/
- podpis można również uzyskać u dostawców kwalifikowanych w dowolnym kraju EU
https://epodrecznik.mc.gov.pl/mediawiki/index.php?title=Podpis_kwalifikowany
W obliczu pandemii COVID-19 utrzymanie elektronicznych kontaktów urzędowych i składanie elektronicznych oświadczeń, w tym podpisywanie umów – stanie się codziennością.