- Praca zdalna
Pracodawca może nakazać/powierzyć – na czas oznaczony - pracownikom pracę zdalną. Polecenie przejścia na pracę zdalną może zostać wydane w dowolnej formie - np. ustnie, przez telefon czy via-email. Pracodawca może nakazać wykonywanie pracy zdalnej w domu pracownika lub innym miejscu. Godziny wykonywania pracy zdalnej mogą być wydłużane lub skracane w zależności od decyzji Pracodawcy.
Pracownik nie może odmówić wykonywania pracy zdalnej. Pracownik wykonujący pracę zdalną ma prawo do dotychczasowego wynagrodzenia. Pracownik nie może podjąć samodzielnej (jednostronnej) decyzji o świadczeniu pracy zdalnej z domu – to Pracodawca decyduje czy Pracownik będzie pracował zdalnie.
Stanowisko pracy zdalnej może być zorganizowane w domu Pracownika lub w innym miejscu. Pracodawca może wypłacać ( z uwzględnieniem konsekwencji podatkowych) ekwiwalent pieniężny z tytułu używania przez Pracownika własnego sprzętu komputerowego, materiałów i innych narzędzie w związku z wykonywaniem pracy zdalnej.
Regulamin pracy zdalnej - powinien w szczególności określać:
- Zasady kierowania przez Pracodawcę i wnioskowania przez Pracownika o pracę zdalną
- warunki sprzętowe potrzebne do wykonywania pracy zdalnej – komputer, Internet, telefon, aplikacje itp.
- warunki korzystania ze sprzętu prywatnego i tego służbowego
- warunki ewidencji czasu pracy
- zasady kontroli i kontaktu z Pracownikiem
- zasady związane z bezpieczeństwem i higieną pracy
- zasady przetwarzania danych osobowych w związku z pracą zdalną
- zasady udziału video-konferencjach
- zasady zakończenia/odwołania pracy zdalnej
- Podróże służbowe
Co do zasady Pracownik nie może odmówić wykonania polecenia służbowego. Jednak, jeżeli podróż służbowa stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia Pracownika - Pracownik może odmówić udania się w podróż służbową do miejsc zagrożonych koronawirusem.
- Bezpieczeństwo w miejscu pracy
Pracodawca ma obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Pracodawca powinien wprowadzić procedury i zasady w zakresie ochrony miejsca pracy przed zagrożeniem związanym z koronawirusem. Procedury i zasady takie w szczególności, powinny regulować kwestie dotyczące:
- dopuszczenia Pracownika do pracy (pomiary temperatury, badania lekarskie, informacje o kontaktach z osobami zarażonymi, przebywaniu w regionach zakażonych, itp.),
- odmowy dopuszczenia do pracy w przypadku podejrzenia zakażeniem,
- przetwarzania danych osobowych o stanie zdrowia,
- szkoleń w dziedzinie bhp, w tym szkoleń online
- używania i stosowania środków ochrony osobistej – maseczki i dezynfekcja
- obsługi klientów i interesantów
- zasady organizacji stanowiska pracy, z zachowaniem odległości, co najmniej 1,5m.
- kontroli przestrzegania procedur, ich aktualizacji, re-oceny ryzyka zawodowego w kontekście rozprzestrzeniania się koronawirusa i wydawanych komunikatów i decyzji administracyjnych
https://www.gov.pl/web/rodzina/powrot-do-pracy--zalecenia-panstwowej-inspekcji-pracy
https://www.rp.pl/Kadry/305139979-Koronawirus-powrot-do-pracy-w-nowym-rezimie-BHP.html
- Urlop wypoczynkowy – bieżący i zaległy
Urlopy bieżące realizowane są zgodnie z obowiązującym u Pracodawcy planem urlopów. A jeżeli nie ma takiego planu urlopów – termin urlopu jest ustalany pomiędzy Pracodawcą a Pracownikiem.
Urlopy zaległe – Pracodawca ma prawo wysłać pracownika (w tym bez zgody Pracownika) za zaległy urlop, który nie został wykorzystany do 30 września następnego roku kalendarzowe.
- Obowiązek informacyjny wobec Pracownika
Pracodawca ma obowiązek poinformowania Pracownika o ryzyku zawodowym, w tym o zagrożeniach dotyczących koronawirusa oraz procedurach ochronnych i zasadach bezpieczeństwa wdrożonych przez Pracodawcę w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się tego wirusa.