Aplikacje mobilne są już powszechnie używane – zarówno w programach marketingowo-sprzedażowych, jak również w zakresie monitorowania różnych wydarzeń, parametrów czy zbierania danych. W aplikacjach mobilnych – zbieramy punkty lojalnościowe i wymieniamy je na nagrody, płacimy za zakupy, monitorujemy nasze zdrowie, rejestrujemy naszą aktywność fizyczną czy uczestniczymy grach lub konkursach lub innych przedsięwzięciach.
Stworzenie atrakcyjnej aplikacji mobilnej – to długi, mozolny i często kosztowny proces. Ale posiadanie takiej aplikacji daje nam przewagę nad konkurencją.
Zauważyłam, że agencje marketingowe tworząc/oferujące swoim klientom takie aplikacje nie zawsze zabezpieczają swoje interesy prawne – a nie jest to rekomendowane podejście.
Agencja marketingowa powinna;
- Każdorazowo zawierać stosowne umowy o z programistami i grafikami, którzy tworzą na zamówienie Agencji aplikacje mobilne: umowy takie powinny regulować, w szczególności;
- Szczegółowe warunki wykonania aplikacji w zakresie uzgodnionej funkcjonalności
- oświadczenia ze strony wykonawcy – że posiada nieograniczone i nieobciążone autorskie prawa majątkowe oraz, że nie narusza praw osób trzecich, w tym podnosi odpowiedzialność za szkodę z tytułów
- szczegółowe warunki przeniesienia autorskich praw majątkowych i praw zależnych przez wykonawcę na Agencję marketingową
- kwestie dotyczące wykonywania autorskich praw osobistych
- REKOMENDUJĘ: wprowadzenie do umowy – zakazu (ograniczony czasowo) tworzenia przez wykonawcę innych aplikacji mobilnych bezpośrednio dla danego Klienta Agencji, z pominięciem Agencji
- Jeżeli aplikacje mobilne tworzą pracownicy Agencji marketingowych zatrudnieni na umowy o pracę - Agencja musi zadbać, aby pracownicy mieli odpowiednie zapisy w umowach o pracę w zakresie wykonywania prac kreatywnych – brak takich zapisów może skutkować wątpliwościami prawnymi czy aplikacja lub jej element powstała w wyniku stosunku pracy, a pracodawca nabył skutecznie autorskie prawa majątkowe.
- Agencje marketingowe – powinny przywiązywać szczególną wagę – aby zawierać odrębne umowy licencyjne lub zawierać w umowach o współpracy z swoimi klientami - stosowne zapis korzystanie z aplikacji mobilnych z przez takich klientów. REKOMENDUJĘ – licencje niewyłączne (aby Agencja mogła oferować te same aplikacje różnym klientom), ograniczone czasowo, ograniczone do jednego wydarzenia i celu (np. na potrzeby realizacji jednego programu lojalnościowe w ramach jednej galerii handlowej, jednego sklepu, jednej marki itp. ) - a każde nowe pole eksploatacji – czyli np. dodatkowe wykorzystanie aplikacji dla innej galerii handlowej przez tego samego właściciela – za dodatkowym wynagrodzeniem Agencji.